SEPINTAS LALU Pengenalan Pejabat Pengurusan Akademik (PPA)
Pejabat Pengurusan Akademik (PPA), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) diluluskan penubuhannya pada 1 Januari 2003 oleh Jawatankuasa Eksekutif, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) yang bersidang pada 29 November 2002.
Pejabat ini diketuai oleh seorang Pengarah dan dibantu oleh 5 orang ketua unit yang bertanggungjawab dalam menguruskan 6 aktiviti utama iaitu :
Kemasukan dan Pengambilan Pelajar Prasiswazah
Peperiksaan dan Pengijazahan Pelajar Prasiswazah
Penjadualan Kuliah Pelajar Prasiswazah
Pengurusan Graduan untuk Konvokesyen
Pengurusan Senat dan Jawatankuasa Tetap Senat
Pengurusan Data Akademik Universiti
Pejabat Pengurusan Akademik terletak di aras bawah, Blok F2 (Dewan Peperiksaan).
OBJEKTIF KUALITI
Memastikan keputusan peperiksaan akhir diumumkan kepada pelajar melalui SMAP dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas Mesyuarat Jawatankuasa Pengajian Peperiksaan diadakan
Memastikan jumlah graduan yang menuntut sijil dan transkrip akademik sekurang-kurangnya 90% daripada jumlah graduan mengikut tahun konvokesyen
Memastikan Mesyuarat Senat diadakan sekurang-kurangnya sembilan (9) kali dalam satu sesi akademik
Memastikan kemasukan pelajar bagi progarm Diploma dan Ijazah Sarjana Muda sekurang-kurangnya 90% daripada jumlah unjuran semasa
Memastikan jadual waktu perkuliahan dihebahkan kepada pelajar tujuh (7) hari sebelum Pendaftaran Kursus setiap semester